Ders 15 , Simple Past Tense Was / Were Konu Anlatımı

Evet arkadaşlar, İngilizce'de yine son derece sık kullanılan bir zamana sıra geldi. Bugünkü  konumuz Simple Past Tense. Türkçe karşılığı olarak ise Geçmiş Zaman. 





Biz Türkçe'de geçmiş zamanda cümle yapmak için fiile ya ''-miş '' ya da ''-di '' ekini getiririz.

Dün okula gittim.   Annem, ziyarete gelmiş ..............cümlelerinde olduğu gibi.

İngilizce'de durum biraz farklı. Geçmiş Zaman eki olarak düzenli fiillere ''-ed '' gelir. Çoğunluğu bu şekildedir.
Ancak bazı fiiller Irrgeular yani Düzensizdir. Bunun anlamı geçmiş zaman eki olarak ''-ed '' almayıp da farklı yazılan  fiillerdir. Buraya kadar anlatıklarım için genel bakış diyebiliriz. Şahsen ben Simple Past Tense 'i iki genel aşamada incelemeyi tercih ediyorum. Aşağıdaki tablo ne demek istediğimi daha da netleştirecektir.




Evet tabloda gördüğümüz gibi Simple Past Tense'i incelemeye ilk olarak '' to be '' den başlayacağım. Bu çalışmada bu konuyu  tüm detayları ile anlatacağım. Bir sonrakinde ise ''Other Verbs ( Diğer Fiiller ) '' kısmını inceleyeceğiz inşallah.


To be ( am , is, are ) OLUMLU YAPI / AFFIRMATIVE

Önceki konularda bahsedildiği gibi '' to be '' de bir fiildir ve '' olmak '' anlamına gelmektedir. Bu fiilin geçmiş zaman  hali ise

am, is--------was
are-----------were   şeklindedir. Yani;

















Yukarıdaki örnekleri incelediğimiz zaman ''am, is, are '' yerine '' was , were '' yazıldığını görmüşsünüzdür. Aklınızda basitçe kalması için  '' are '' dan sonra '' were '' gelir.  Zaten '' were '' içinde '' are '' daki '' -re '' harfleri zaten var. Yani % 50 si içinde var. :) Diğerleri ise '' was '' dır. 

İşinize yarayabilecek bir pratik bilgi olabilir. 


OLUMSUZ YAPI / NEGATIVE

Olumsuz cümle yapmak için cümledeki 2.öğeden sonra '' not '' eki getirmemiz yeterliydi. Kısa yazılış olarak da '' n't ''. Başka bir şey yapmamıza gerek yok.















Dikkat ederseniz '' was / were ''den sonra sadece '' not '' eki , kısa yazılış olarak da '' n't '' yazılmıştır.


SORU YAPISI / INTERROGATIVE

Soru cümlesinde ise 1. öğe ile 2. öğenin yeri değişiyordu. Yani '' was / were '' cümle başına gelip özneyle yer değiştirecek. Geriye kalan tüm öğeler aynen yazılır.






Tablomuzda etüt ettiğiniz gibi '' was / were '' cümle başına gelip, soru yaptık. Önceki derslerde bahsettiğimiz genel kurallar burada da geçerlidir. Bir kez öğrendikten sonra hiçbir zaman da olumsuz ve soru cümlesi oluşturmakta asla sıkıntı çekmezsiniz. Genel tekrar için bu kuralları yineleyelim:

* İngilizce'de bir cümleyi olumsuz yapmak için cümlede 2. öğeden sonra '' not '' eki ya da kısa yazılış olarak '' n't '' gelir.

* İngilizce'de soru cümlesi yapmak için 1. öğe ile 2. öğe yer değiştirir.



CEVAP YAPISI / ANSWER FORM

Cevap verirken ise yine kuralımızdan yola çıkarak cevap veriyoruz. Yani yerleri değişen 1. ve 2. öğe tekrar eski yerlerine yazılır. Tabi ki '' Yes '' ve '' No '' ile birlikte.














Evet tablomuzda cevaplar yer almaktadır. Ancak önceki derslerde bahsettiğim ve kısmetse yeri geldikçe de hep bahsedeceğim gibi özne değişimlerine bağlı olarak cevaplardaki özneler farklı olmaktadır.

* işareti ile belirtilen 1.kısımda özneler değişmektedir. İlkinde '' you ( sen ) '' soru öznesine '' I ( ben ) '' öznesi ile cevap verilir.

* işareti ile belirtilen 2. kısımda ise '' you ( siz ) '' öznesine '' we ( biz ) '' öznesi ile cevap verilir.

Not: I ve We özneleri ile soru cümlesi teorik olarak mümkündür. Ancak pratikte hiç yok denecek kadar azdır. Kullanımları binde bir de olsa vardır.Örnekleme olması açısından yazdım sadece.

En çok dikkat edilmesi gereken özne '' you ( sen ) '' dir. Buna gerektiği kadar dikkat ederseniz sizin için çok iyi olur.


İndirme linki: http://www.slideshare.net/alikemal28/simple-past-tense-was-were

Umarım bu çalışma sizin için faydalı olmuştur. En aşağıda konuyla ilgili bir video konu anlatımı var. Göz atmanızı tavsiye ederim arkadaşlar.


189 yorum:

  1. İşime çok yaradı teşekkür ederim ^^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim...İşinize yaradıysa ne mutlu...

      Sil
    2. Mütiş bişey saolun

      Sil
    3. Benim projem var simple past tense "to be form " odami boyle olacak cvp yazarsaniz sevinirim

      Sil
    4. Benim projem var simple past ttense "to be form " o da boylemi olacaktier ? Cvp beklerim mumkunse

      Sil
    5. Merhaba, to be bu zamanda was-were olur. Tıpkı konumuzda olduğu gibi.
      Saygılarımızla..

      Sil
  2. gerçekten çok işime yaradı. zaten yarında sınavım var.

    YanıtlaSil
  3. Size sınavınızda başarılar...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben hiç birşey anlamadım projemide yapamayacağım :(

      Sil
    2. İnşAllah projende başarılı olursun...

      Sil
    3. Ben sadece sunu merak ediyorum hangi hallerde was were did does is are kullanilir bunu merak ediyorum yardimci olur musunuz ? Mumkunse

      Sil
    4. Merhaba, sorunuz için teşekkür ederim. Almak istediğiniz cevap ise biraz uzun. Elimden geldiğince kısa tutup net ifadelerle açıklamaya çalışacağım.

      Bilinmesi gerektiği üzere İngilizce'de fiiller konusu son derece kapsamlıdır. Bunlardan '' to be = am, is, are '' ise en özel yere sahiptir diyebiliriz. Çünkü başka hiç bir fiil öznesine göre farklılık gösterip, tamamen farklı bir şekilde yazılmaz. '' Am, is, are '' ın olduğu cümlede koşmak, gitmek, yazmak vb. gibi fiiller bulunmaz. Bu cümlelerde Türkçe '' OLMAK '' diye tabir edebileceğimiz durumlar söz konusudur. Mesela hasta, yorgun, mutlu, uzun, öğrenci olmak vb. gibi. İşte bu kapsamdaki cümleler için öznesine göre '' am, is, are '' kullanılır. Bu konuyu açıklayan yayını dilerseniz Gramer konuları bölümünden '' to be / am, is, are '' konu anlatımından bakabilirsiniz.

      '' Was / were '' ise '' am, is, are '' ın öznesine göre Geçmiş Zaman çekimidir.

      '' Do - Does '' ise '' am, is, are '' ın olmadığı cümlelerde yukarda bahsettiğim gibi koşmak, atlamak, yüzmek, uyumak vb. gibi fiillerin olduğu cümlelerde soru cümlesi yaparken kullanılır. Ayrıca olumsuz cümle kurarken de '' don't / doesn't '' olur. Tabiki 3.tekil şahıs kuralına dikkat etmek gerekir.

      '' Did '' ise '' Do / Does '' ın Geçmiş Zaman halidir. Hemen bir yukarıda bahsettiğim fiiller cümle içinde olduğunda Geçmiş Zaman'da soru yapmak için cümle başına gelir. Yine olumsuz cümlede '' didn't '' şeklinde kullanımı da söz konusudur. Bu arada '' Yapmak fiili olan '' DO '' nun 2. hali olan '' DID '' ile karıştırmamak gerekir. Soru ve olumsuz cümledeki '' DID '' yardımcı fiildir. Ancak soru ve olumsuz cümle içinde olmayan '' DID '' ise '' Do '' fiilin Past hali yani 2. halidir. Bu noktaya dikkat ederseniz sizin için son derece iyi olur.
      Umarım sorunuzu tatmin edici düzeyde ve açık bir dille ifade edebilmişimdir. Saygılarımla...




      Sil
    5. Rica ederim. Saygılarımla...

      Sil
    6. Anlatımınız için teşekkürer ama bir yeri anlamadım.:( Demişsiniz ya do ve does fiil cümlelerinde olumsuz ve soru cümlesi yapar diye, olumlu yapmaz mı yani?

      Sil
    7. Do - Does birer yardımcı fiildir. Olumsuz ve soru cümleleri yardımcı fiil olmadan yapılamaz.
      Sizin dediğiniz galiba " do " fiili için. Bu fiiilin anlamı bilindiği üzere "yapmaktır".
      Ancak bizim dediğimizin bir sözlük anlamı yoktur. Zaten yardımcı fiilerin bir anlamı mevcut değildir.
      Umarım sorunuzu net anlayıp aydınlatıcı bir cevap verebilmişimdir. Saygılarımla...

      Sil
  4. cok işime yaradı tam olarak anlamamı sağladı tesekkurler

    YanıtlaSil
  5. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  6. gerçekten çok işime yaradı derste anlamadım burda anladım sağolun allah razı olsun

    YanıtlaSil
  7. Amin. Allah hepimizden razı olsun. Faydası olduysa ne mutlu...

    YanıtlaSil
  8. çok güzzel işime çok yaradı performansımın iyi gelmesini bekliyorum Çok teşekkür ederim allah razı olsun :D

    YanıtlaSil
  9. Duan için ben teşekkür ederim. Allah hepimizden razı olsun...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cok tskler fakat bu fiilleri nerde kullandigimizi yazarmisiniz biliyorum cok geciktim bunu yazmak icin ama pzt sinavim var lutfen acil:(

      Sil
  10. çok teşekkürler performansda işime yaradı

    YanıtlaSil
  11. Rica ederim. İşinize yaradıysa ne mutlu...

    YanıtlaSil
  12. Çok karışık prpjemi yapamadım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence her şey gayet acikve net matematikte ŞENOL HOCA ,İngilizcede de SİZ diyebilirim. Basarili Bir site TEŞEKKURLER.............

      Sil
    2. Güzel sözleriniz için ben teşekkür ederim...

      Sil
  13. Anlıyorum. O zaman başka kaynak ya da sitelere bakmanızı önerebilirim. İnşAllah istediğinizi bulur ve ödevinizi yaparsınız.

    YanıtlaSil
  14. bu kadar üstten anlatım olmamalı..bunlar zaten bilinen durumlar..ayrıntılar lütfen..böyle şeyler bize bişey katmaz..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Görüşünüz için teşekkür ederim. Ancak ayrıntı derken neyi kasttettiniz? Yani bu konuyla '' Was / Were '' ile ilgili ne gibi ayrıntılardan bahsediyorsunuz? Eğer Conjuctions ( When- While ) , If Clauses, Relative Clauses, Past Passive, Past Continuous gibi konulardaki kullanımlarından bahsediyorsanız, bunlar başlı başına ayrı olarak ele alınıp anlatılır. Ayrıca 4 skills içinde yani Writing, Speaking, Listening ve Reading açısından da ele alacak olursak bu konunun kullanımları elbette var. Ki zira bu konular bir üst düzey seviyenin gerekleridir. Adım adım ilerleme stratejesine uygun olarak belli bir sıra dahilinde ilerlemekyetim. İlerleyen zamanlarda kısmetse tüm bu konuları anlatacağım. Sadece zamana ihtiyacım var. Buraya kadar yazdıklarım dışında '' Ayrıntı '' dediğiniz noktalardan hala bahsedememiş isem beni aydınlatmanızdan ve bilgilendirmenizden memnuniyet duyarım. Saygılarımla...

      Sil
  15. Ali bey kaç yaşındasınız acaba ingilizce öğretmenliği mi yoksa lise mi okuyorsunuz ?

    YanıtlaSil
  16. 2014 yılı itibari ile 28 yaşındayım. Aktif olarak da 4 yıldır öğretmenlik yapmaktayım. Merakımı mazur görün ancak bu soruyu neden sordunuz? Beni aydınlatabilirseniz sevinirim. Saygılarımla...

    YanıtlaSil
  17. bize ingilizme ogretmenimiz was were de sorularda fiilin birinci hali cevaplarda ikinci hali diye ogretti bu dogru mu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. '' Was - Were '' zaten başlı başına fiildir. Olumlu, olumsuz ve soru cümlelerinde '' was - were '' değişmeye uğramaz, aynen yazılır. Ayrıyaten ikinci bir bir fiil kullanılmaz. Yani '' was - were '' olan cümlede hiçbir değişiklik olmaz. Bu konunun daha başka konularla kullanımı vardır. Ancak o konularda da dediğiniz gibi bir değişiklik olmaz. Umarım sorunuzu cevaplamışımdır. Saygılarımla...

      Sil
  18. yarın sınavım var.çoook işime yaradı çok iyi anladım ellerinize sağlık :)

    YanıtlaSil
  19. yarın sınavım var Allah razı olsun sınavım kötü geçse bile ingilizcemi ilerletmemde bu bilgilerin çok işe yarayacağından eminim hocam ayrıca soru soran sormayan herkese çok güzel cevaplar verdiğiniz sizi gönülden kutlar, saygılarımı sunarım :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buradaki yayınları ve sorulara verdiğim cevapları beğendiğinize sevindim. Güzel sözlerininiz için teşekkür ederim ben saygılarımı sunarım...

      Sil
  20. hocam öğretmenimiz bize was were de fiil kulanılmaz dedi ama videodaki bayan you were watching yazdı :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dediğiniz şey yani '' was / were + fiil '' Past Continuous Tense ( Sürekli Geçmiş Zaman ) anlamında kullanılır. Şimdi haliyle videoları seçerken maalesef pek bir seçenek söz konusu değil. Eldekilerin en iyilerini seçmeye çalışıyorum. Ama kafanız karışmasın sadece '' am, is , are '' ın Geçmiş Zaman formunda '' was / were '' kullanılır. Hepsi bu kadar. Onun dışında was / were + fiil başka bir konuda kullanılmaktadır. İşin özüne bakarsanız '' was / were '' ün sayısız konuda sayısız kullanımı var diyebiliriz. Siz videodaki o kısıma pek takılmayın. '' am, is = was / are = were '' şeklinde aklınızda tutarsanız hiç bir problem çıkmaz. Saygılarımla...

      Sil
  21. şimdi was were olan cümlelere -ed takısı gelmiyo dimi

    YanıtlaSil
  22. çok sağolun bunların sayesinde kesin sınavdan beş alıcam

    YanıtlaSil
  23. Merhaba kardeşim sana ne kadar teşekkür etsem azdır. Allah razı olsun ve en önemlisi öğretmenlik hayatında sana başarılar dilerim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu guzel sozlerinizi begenmemek ve duaniza amin dememek elde degil. Allah sizden de razi olsun. Saygilarimla...

      Sil
  24. Çok saolun bu site sınavımda bana çok yarıdımcı oldu çok teşekkür ederim :)

    YanıtlaSil
  25. Rica ederim.Isinize yarayip begendiginize sevindim. Saygilarimla..

    YanıtlaSil
  26. çok teşekkürler emeğinize sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel sözleriniz için ben teşekkür ederim. Saygılarımla...

      Sil
  27. George was searched every where. But he wasn’t found.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cümleleriniz için teşekkür ederim. Ama bu iki cümleyi neden yazdığınız konusunda beni aydınlatabilirseniz sevinirim. Saygılarımla..

      Sil
  28. I was born oluyorda I borned niye olmuyor merak ettim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, güzel bir şeyi merak etmişsiniz. Evet dediğiniz çok mantıklı. " was born" passive yani edilgen bir yapı. Ama biz Türkçe'de doğdum diyerek aktif bir şekilde ifade ediyoruz.
      İngilizce'nin kelimelere, cümlelere ve bazı ifadelere yüklediği anlam bazen çok şaşırtıcı ve keyifli olabiliyor. Çünkü kendilerine göre son derece mantıklı düşünceleri var. Sorunuz da bu kapsamda değerlendirilecek cinsten.
      Mantığını açıklayayım: Bir insanın doğumunda annesi, doktor, hemşire ya da etraftaki kişi veya kişiler yer alır. Onlar bu doğurtma işini gerçekleştirdiği için kişi bu işi kendi başına aktif olarak yapmaz. Aktif yapı olmayınca da geriye passive-edilgen yapı kalmaktadır.
      Umarım sorunuza net bir şekilde cevap verebilmişimdir. Saygılarımla...

      Sil
  29. Thé room ......... very big boşluğa ne gelir ?

    YanıtlaSil
  30. teşekkürler çok iyiydi

    YanıtlaSil
  31. Çok saol abi işime yaradı bunun sayesinde aklımda 100 tane soru takılmaktan kurtuldum

    YanıtlaSil
  32. was were kullanılmadan yapılan cümlenin normalinden ne farkı var

    örn. ı was played ı played aynı değilmi bunlar

    bir de bu past tense kaç konu toplamda hepsine nereden ulaşabilrim?
    teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba "was-were" başlı başına Türkçe karşılık olarak "olmak " fiilidir. Geçmiş zamanda olmak diye tabir edebileceğimiz durumlarda "was-were" kullanılır. Onun dışındaki gelmek,gitmek, yazmak, dinlemek vb. gibi diğer fiilerin geçmiş zamanında ise ikinci hali kullanılır. Bu da ya "-ed" ekiyle ya da düzensiz ise düzensiz formuyla yazılır.
      Unutmayalım "was-were" "am-is-are" ın geçmiş zaman yapısıdır.
      Dediğiniz gibi bir yapı "I was played" ise Passive Voice adı verilen "Edilgen Çatı " yapısıdır. Dediğiniz cümlelerin anlamlarına bakalım. O zaman fark daha iyi anlaşılacaktır.

      I was played = Ben oynandım
      I played = Ben oynadım.

      Görüldüğü gibi hem "was-were" hem de fiilin 2.ve 3. halini bir arada yazarsak bambaşka anlamlara gelmektedir. Bu konuda en detaylı bilgiyi Passive Voice / Edilgen Çatı konusunu çalışarak edinebilir ve kafanızda daha net bir şeyler oluşabilir. Saygılarımla...

      Sil
    2. peki örnekdede dediğiniz gibi düşünürsek

      I was played = ben oynandım ise;
      basketball was played = basketbol oynandı. mı olur?

      Lütfen cevaplarsanız sevinirim.

      Sil
    3. Basketball was played teknik olarak söylenmesi mümkün bir cümle. Ancak pek hatta hiç tercih edilmez. İngilizce'de teoride her şey mümkün gibi görünmesine rağmen, pratikte yani uygulamada kullanılmaz. Bu semantik anlamda bir problemdir. İşin kısası net kesin bir cevabı da yoktur.

      Ancak I was played diye bir şey kesinlikle ama kesinlikle kullanılmaz. Dediğim gibi belki gramer kurallarına göre doğru, ancak semantik ( anlamsal) olarak yanlış bir cümledir.
      Umarım yardımcı olabilmişimdir. Saygılarımla...

      Sil
  33. çok teşekkür ederim allah razı olsun sizin sayenizde sınavdan yüksek not alacağım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizin adınıza sevindim. İnşAllah hep böyle devam eder. Saygılarımla..

      Sil
  34. Çok İşime Yaradı Tşk

    YanıtlaSil
  35. did ve was,were nerede kullanacağımı bilmiyorum yardım ederseniz sevinirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. WAS/WERE ve DID arasındaki fark

      →İsim veya sıfat cümlelerinde WAS/WERE kullanılır.
      I was a student. Ben bir öğrenciydim.

      →Fiil cümlelerinde DID kullanılır.
      Did you play football? Futbol oynadın mı?

      Sil
  36. tobe yi tüm konularıyla anlatırmsısnız proje ödevimm 6. sınıf ? ben ingilizceyi yapamıyorum ne yapsam olmuyor ne yapabilirim?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dediğinizi anladım ancak bu başlı başına ayrı bir çalışma gerektirir. Bu aralar maalesef buna ayırabilecek olduğum bir zamanım yok. Şuan için size cevabım maalesef hayır. Ancak ilerleyen zamanlarda inşAllah bu çalışmayı da yayınlayabilirim. Saygılarımla..

      Sil
    2. ay çok teşekkür ederim abi

      Sil
  37. çok güzel olmuş teşekkürler

    YanıtlaSil
  38. ya ben şunu anlamadım was were varken neden fiilin ikinci hali?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, tam olarak neyi sorduğunuzu anlayamadım. Biraz daha açık bir şekilde ifade edebilirseniz sevinirim. Saygılarımla..

      Sil
  39. Çok teşekkürler proje ödevime çok büyük yardımcı oldu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İşinize yaradığına sevindim. Saygılarımla...

      Sil
  40. ya ben birşey sorabilir miyim were sadece are'den sonra mı kullanılır

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, evet sadece "are" gelen yere "were" gelir. Saygılarımla...

      Sil
  41. Çok teşekkürler Allah Razı Olsun .

    YanıtlaSil
  42. hocam simple past tens de hem was var hem did var farce ne tam anlayamadim da

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, "am, is, are" gelen yere "was-were", diğer fiiller için de o fiilin 2. hali yazılır. Umarım sorunuza net bir cevap verebilmişimdir. Daha detaylı bilgi için iletişime geçebilirsiniz. Saygılarımla..

      Sil
  43. hocam hem was var hem did var farce ne tam anlayamadim da

    YanıtlaSil
  44. hocam was ve did yapisinin farki ne ikiside simple past tense de kullaniliyo

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, sorunuzun cevabı hemen bir üst yorumda. Saygılarımla..

      Sil
  45. Merhaba çok güzel anlatmışsınız fakat bir konuyu anlamadım Ne zaman WAS/WERE Ne zaman Did/Didn't Kullanılır anlayamadım ikiside geçmiş zamanda kullanılıyor yardımcı olursanız sevinirim. Saygılarımla...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ve teşekkür ederim. Evet bu iki yapı da geçmiş zamanda kullanılıyor. was were am-is-are yerine, did -didn't ise am-is-are dışındaki bütün fiiller için kullanılır. Saygılarımla..

      Sil
  46. Ziyaretçilerinizle çok ilgilisiniz teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Asıl ben teşekkür ederim ilginiz ve alakanız için. Saygılarımla...

      Sil
  47. Present perfect tense ile past simple tensi anlam bakimindan nasil ayirt edebiliriz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğer iş geçmişte olup bittiyse, şuan devam etmiyorsa " PAST SIMPLE "
      Eğer iş geçmişte başlamış şuan devam ediyorsa veya doğrudan ya da dolaylı etkileri günümüzü de etkiliyorsa " PERFECT TENSE" olur.
      Umarım yardımcı olabilmişimdir. Saygılarımla...

      Sil
  48. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, dediğiniz cümlede was yerine is kullanmak daha doğrudur. Was teknik olarak doğru gibi görünse de değildir. Tam anlamıyla bir şey demek için bu cümlenin içinde olduğu context ( içerik ) bakmak gerekir.
      Eğer amacınız bir diyalog içinde günümüze yönelik bir ifadeyse is kullanmak gerekir.
      Saygılarımla...

      Sil
  49. gerçekten çok yararlı bir makale olmuş tebrik ederim lakin size bir sorum olacak makalenin başında türkçedeki -mış ve -dı eklerinin yerini tutan şeyin -ed takısı olduğundan bahsetmişssiniz . misalen o oyun oynamış gibi basit yapılı bir cümlede oynamıs ile oynadı arasında türke yapısına bağlı olarak değişim olur ingilizce de de var mı varsa nasıl olur ? sorumu cevaplarsanız sevinirim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, dediğiniz şey için nokta atışıdır diyebilirim. Elbette değişir. -mış anlamını sağlamak için Reported Speech konusu kullanılmaktadır. Dediğiniz anlamı bu yapı sayesinde veririz.
      En başta öyle söylememin sebebi genel anlamda pekiştirmeyi sağlamak içindir. Yani bir anlamda yüzeysellik söz konusuydu.
      Ancak konular derinleştikçe aradaki küçük farklar da büyür. Bu konu başlangıç seviyesinin biraz üstünde olduğu için öyle söyleme gereği duydum.
      Umarım açıkça ifade edebilmişimdir. Saygılarımla...

      Sil
  50. hocam bana 30 cümle olumlu olumsuz atarnısınız

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, ilginiz için teşekkür ederim ancak ben bahsettiğiniz tarzdaki isteklere cevap vermiyorum. Anlayışınız için teşekkür ederim. Saygılarımla...

      Sil
  51. Emeginize sağlık çok işime yaradı

    YanıtlaSil
  52. Emeginize sağlık çok işime yaradı

    YanıtlaSil
  53. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  54. Hocam Did fiilin kullanıldığı yerleri anlatirmisiniz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Did fiilin bilindiği üzere " do "fiilin Geçmiş zaman halidir. Yani nasıl desem ki normal şartlar do kullandığız her yere Geçmiş Zaman anlamında did 'i kullanabilirsiniz.
      Ancak bu dediklerim ana fiil ise.
      Yardımcı fiil ise "did" soru ve olumsuz cümlelerde kullanılır. Bunu diğer konumuzda detaylıca anlattık. Oradan bakabilirsiniz. Şimdi buraya yazsam başlı başına konu anlatımı olur ki buna hiç gerek yok.
      Saygılarımla...

      Sil
  55. When did you last visit your grandmother and grandfather ?
    Ben bu soruda en son ne zaman büyük anneni ve büyük babanı ziyaret ettin demeye çalıştım doğru bir cümle mi yanlışsa doğrusu nedir 7.sınıfın yardım ederseniz sevinirim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gayet doğru bir cümle. Eğer siz yazdıysanız tebrik ederim. Böyle devam edin. Saygılarımla..

      Sil
  56. Yorumlar ve cevaplar güzel olmuş herkesin eline sağlık zamanlar hakkında özellikle çok şey öğrendim özellikle ali çelik hocaya teşekürler ve meslek hayatında başarılar dilerim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel sözleriniz çok teşekkür ederim. İyi dilekleriniz için bilmukabil. Umarım umduğunuzdan da fazlasını bulursunuz. Saygılarımla..

      Sil
  57. Bizim hocadan daha iyi anlatınız ağzınıza sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. estafurullah..ogretmeniniz de iyidir eminim.Yorumunuz icin tesekkur ederim.saygilarimla..

      Sil
  58. Merhaba ben şunu soracaktım.Was were cümlelerinde fiil olur mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, was were cümlelerind fiil kullanılabilir. Ancak sadece 3. halde yazılabilir. Normal yani yalın haldeki go, do, make şeklinde olmaz. Dediğim gibi fiil kullanılacaksa gone, done, made ... ile was-were done, was-were made şeklinde Passive Voice ( Edilgen Yapı) kapsamında kullanılabilir.
      Fakat was-were go, was-were do .. vb gibi bir şey İngilizce'de yoktur. Umarız sorunuzu tam anlamıyla açıklayabilmişizdir. Saygılarımızla...

      Sil
  59. Çok teşekkür ederim, yarınki sınavıma çok yardımı odu. Öğretmen de çok iyi anlattı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizin adınıza sevindim. Rica ve saygılarımla...

      Sil
  60. Çok teşekkür ederim. Yarın sınavım vardı çok iyi oldu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım sınavınızda en az istediğiniz kadar başarılı olursunuz. Saygılarımızla..

      Sil
  61. Çok teşekkür ederim. Yarın sınavım vardı çok iyi oldu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğendiğinize sevindim. Umarım daha da çok işinize yarar. Saygılarımızla..

      Sil
  62. eyvallah yıllar önce gördüğüm şey lise 2 de yine karşıma çıktı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizin adınıza sevinmekle umarız iyi bir şey yapıyoruzdur. Saygılarımızla..

      Sil
  63. Ali bey ingilizce de "-ken" eki nasıl yazılıyor...Örneğin; "Ben yolda yürürken".Bunun ingilizcesi nasıl yazilmaktadir...Şimdiden teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba dediğiniz ifade şöyle olabilir:

      While I was walking on the road..

      Gördüğünüz üzere " while " bahsedilen " -(yor)ken " anlamını sağlar.
      Umarız yardımcı olabilmişizdir. Saygılarımızla...

      Sil
  64. teşekkürler ama bir sorum olacak --diğer fiillerle -- was were -- yi nasıl ayırt edeceğiz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, kusurumuza bakmazsanız tam olarak neyi sorduğunuzu anlamadık. Zaten was- were sadece to be yani " am,is, are" ın 2. halidir. Bunun haricinde diğer fiilerin de kendi 2. halleri vardır.
      Anladığımız kadarıyla sorunuzu cevaplamaya çalıştık. Eğer başarısız olduysak lütfen sorunuzu daha açık şekilde sorabilir misiniz?
      Rica ve teşekkür ederiz. Saygılarımızla..

      Sil
  65. Teşekkürler Ali bey çok güzel anlatmışsınız

    YanıtlaSil
  66. kesınlıkle cok ıyı ama daha ıyısı neden olmasın

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Daha iyisi için her türlü önerinize açığız. Rica ve teşekkür ederiz. Saygılarımızla..

      Sil
  67. Çok sağolasın ali bey çok işime yaradı

    YanıtlaSil
  68. Abi cok sagol ya onca video izledim bisey anlam
    adim iki okudum olayi cozdum helal olsun tesekkur ederim

    YanıtlaSil
  69. Saol sinavim vardi iyi oldu😏😏😏

    YanıtlaSil
  70. Çok sağolun hocam sayenizde yazılımdan 93 aldım bir şey soracam soyisim benzerliğinden dolayı hangi şehirde yaşıyorsunuz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizin adınıza çok sevindik. Umarız hep böyle devam eder. Takdir edersiniz ki bu tarz bilgileri böyle ortamlarda paylaşmak sakıncalı olabiliyor.
      İlgi ve alakanız için teşekkür eder, saygılarımızı sunuyoruz..

      Sil
  71. Tesekkurler acik acik anlatmissiniz sag olun. :)

    YanıtlaSil
  72. ÇOK teşekkürler ama bizim hoca simple past tense yi anlatmamızı istedi nası yapacağım bilimiyorum :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, öncelikle kolay gelsin. Nasıl yapacağınız konusunda umarız sitemiz size bir fikir vermiştir.
      Saygılarımızla..

      Sil
  73. Çok güzel olmuş bunun sayesinde 50 aldım yani tam sayı yani 100 demek sınavdan 30 alsam 80 oluyo allah razı olsun yapana

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizin adınıza sevindik. Umarız hep istediğiniz başarıyı elde edersiniz. Allah sizden de razı olsun.
      Saygılarımızla...

      Sil
  74. cok tesekkurler ama bi sorum var was were konusunda fiillerin 3. halleri kullanılmıyor mu??

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba dediğiniz şey " Past Passive " adı verilen konu için geçerlidir. Yani geçmiş zamandaki edilden yapılarda evet dediğiniz şekilde kullanılır.
      Ancak konumuz itibari ile böyle bir durum söz konusu değil. Umarız sorunuzu yanıtlayabilmişizdir.
      Saygılarımızla..

      Sil
  75. Was were ile didnt lı ed takısı gelen cümlelerin farkı nedir hangi zamanla çekilmemiş?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, aradaki fark fiil farkıdır. Yani " was-were" olan cümlelerin fiili to be (am, is, are ) iken , didn't ve -ed kullanılanlar da koşmak, gelmek, yazmak gibi fiillerdir.
      Umarız açıklayıcı olabilmişizdir. Saygılarımızla..

      Sil
  76. Ingilizce hazirlik okuyorum hocalar sizin kadar iyi açık,sıkmadan anlatamiyo .sayende bu karmasadan kurtuldum cok tesekkur ederim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizin adınıza sevindik. İnşallah gerisi artarak gelir. Saygılarımızla..

      Sil
  77. süper bir sayda allah razı olsunbu konuyu bilmiyodum öğrendim sayenizde yarında sınavım vardı zaten

    YanıtlaSil
  78. Did Didn't anlatır mısınız?_?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir sonraki yayında dediğiniz kısmı bulabilirsiniz. ya da menüden gramere girip oradaki listede de bulabilirsiniz. Saygılarımızla..

      Sil
  79. Hepsini defterime yazdim ordan calisacam hep saolun :)

    YanıtlaSil
  80. Hepsini defterime yazdim ordan calisacam hep saolun :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizin adınıza sevindim. Umarım daha da başarılı olursunuz :)

      Sil
  81. ya ben proje aldım bana cümle nasıl kurulur dediler bana cümle nasıl kurulur was - were de anlatırmısınız

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaha " was-were " konusu zaten bu yayında mevcut. Ancak konu başlığı olarak nasıl cümle kurulur çoğu kaynak da yer almaz. Maalesef sitemizde de mevcut değil. Fakat ilerleyen zamanlarda neden olmasın? İnşAllah da olur.
      Saygılarımızla..

      Sil
  82. hocam kısaca şöyle diyebilirmiyiz was were düzenli ve düzensiz fiiller dışında kalanlar için kullanılabilecek gramer kelimeleridir.
    it was hungry the home is green the flowers is beautiful the boy is tall gibi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba ne demek istediğinizi tam olarak anlayamadık. Ancak aklınızda böyle kalması sizin için iyiyse bizim için de iyidir:) Yani was-were den sonra sıfat, meslek, durum, isim, zarf gibi kelimeler gelir.
      Bu açıdan bakarsak dediğinizde haklısınız. Ancak " Passive Voice (Edilgen Çatı ) " konusu durum bambaşkadır. Size tavsiyem bu konuya da bir göz atmanız. O zaman ne demek istediğimizi daha açık görebilirsiniz.
      Saygılarımızla...

      Sil
  83. Teşekkürler işime çoook yaradı

    YanıtlaSil
  84. Sen ogretmen misin çok şu biliosun tsk işime yaradı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ve teşekkür ederiz. Saygılarımızla... Evet biz bir öğretmen grubuyuz:)

      Sil
  85. Teşekkürler işime çoook yaradı

    YanıtlaSil
  86. was were ve ed takısı aynı zamanda kullanılabilir mi örneğin were relaxed yazılabilir mi teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba teknik olarak dediğiniz doğru. Ancak olayın iki yönü var:

      1. Eğer -ed eki getirilerek oluşturulan sıfatlar vardır. Mesela bored, excited, tired... Bunlar fiil değildir. Sıfatların sonuna -ed getirilerek yapılılırlar. Geçmiş zamandaki düzenli fiillerin ikinci halleri ile her hangi bir bağlantıları yoktur. Ancak çok sık karıştırılır. Size de dikkat etmenizi öneneririz.

      2. Bu sefer ise düzenli fiillere -ed eki getirilerek Edilgen Çatı yani Passive Voice konusunda karşımıza çıkar. Bu sefer dediğimiz gibi fiillere -ed eki gelir. Öncesinde öznesine göre was- were yazılır. Ve .......yapıldı, edildi, vb anlam verilir.

      Sizin dediğiniz 1. maddedeki duruma uygun düşüyor. Size tavsiyemiz kelimenin sıfat mı fiil mi olduğuna dikkat etmeniz. Umarız yardımcı olabilmişizdir.
      Saygılarımızla...

      Sil
  87. Çok teşekkür ederim

    YanıtlaSil
  88. Allah razı olsun hocam gerçekten çok emek veriyorsunuz soruları ayrıntılı bir şekilde açıklamaya çalışmanızdan dolayıda ayrıca teşekkürler

    YanıtlaSil
  89. Tom ...... to school on foot yesterday.
    a) wasn’t come. b)didn’t come
    Boşluğa hangisi gelmelidir? Saygılarımla...

    YanıtlaSil